FORANDRINGER & FYRINGER
Få dine folk og din forretning godt gennem den næste forandring
Forandringer frustrerer ofte mere end de fryder. I hvert fald på den korte bane. Og det koster energi, som I kunne bruge på opgaven. Undgå, at folk sukker eller siger op, når den næste forandring kommer.
Har I 100% styr på forandringsledelse? Hvis ja, vil andre gerne ha’ tips!
For lad os være ærlige: Det er sjældent selve forandringen i sig selv, der er problemet – men måden, den bliver håndteret på.
Har du også oplevet medarbejdere, der sukker over:
Et fluffy ”hvorfor”
Ukonkret information og ubesvarede spørgsmål
Mangel på omtanke for djævlen i detaljen
Ingen eller for sen involvering
Så er du ikke alene. Og desværre er det ikke mærkeligt, hvis deres engagement daler – eller hvis de vidensarbejdere, du allerhelst vil beholde, ser sig om efter andre græsgange.

De 3 myter om forandringer (som får ledere til at snuble i dem)
Myte #1
Folk har modstand mod forandring
Sandhed: Mange elsker nye muligheder! De fleste vil gerne forandre, hvis de forstår hvorfor og er blevet taget med på råd undervejs eller selv har påpeget behovet.
Så involvér medarbejdere i forandringer i stedet for at overraske dem med en fiks-og-færdig plan.
Myte#2
Lederen skal bare op på ølkassen en gang
Sandhed: Mails, townhalls og fine slides er godt, men ikke nok. Folk vil gerne tales MED - og ikke kun TIL. Uden retning og involvering bliver det til støj.
Sørg for at fortælle hvorfor og hvordan overordnet, men følg op konkret og i dialog om, hvad der skal til i hvert team for at lykkes.
Myte#3
Vores ledere kan sagtens dén disciplin
Sandhed: At lede forandringer kræver mere – og det skal trænes. Lederne skal skabe mening og gå i dialog – måske om noget, de ikke heller selv forstår.
Klæd dine ledere på først, så de kan forstå og kvalificere forandringerne, inden du beder dem om at gennemføre dem.
Kender du de 10 klassiske fejl i forandringsdesign – og hvad du gør i stedet?
Vi har samlet erfaringer til 10 fejl og 10 gode råd til små greb, som du kan lægge ind i din næste plan.


Står du med en af de forandringer, som skal ledes godt på vej?
Selv de mindste forandringer kan fylde meget. Her er nogle af dem, som vi ofte hører om:
Omstruktureringer: Teams bliver ændret og roller gentænkes. I skal både tænke intern produktion, men også relationer til kunder og samarbejdspartnere.
Flytninger: Både adresse og kontorstol betyder faktisk noget for at udføre arbejdet – også selvom det virker som en bagatel. Og det giver bagslag, hvis det er dét, I siger højt.
Fyringsrunder: I skal sige ordentligt farvel til nogle – og tage hånd om dem, der sidder med flere opgaver og frygt for den næste bølge af dårlige nyheder.
Eller hvad med....
Ny teknologi/systemer: Der er ikke noget ”bare lige” over at indføre nye systemer – det er arbejdsgange, kompetencer og faglighed, der er på spil for at holde dampen oppe.
Dårlig turn-over-spiral: I mister medarbejdere og er fanget i kostbar evighedsrekruttering. Det kræver forandring i teamdynamikker, ledelse og onboarding.
Vækstrejse: I får nye kolleger og kunder konstant. Ledelsen er udfordret med at balancere kapacitet og opgaver – medarbejderne skal kalibrere samarbejde og fordele arbejdsmængde. Det er løbende forandringsledelse.
Markedsvilkår: Krav fra kunder, logistikkæde eller lovgivning kræver nye – og ofte ekstra – måder at gøre tingene på. Og de føles ikke altid hverken effektive eller meningsfulde.
Få en hånd med at gøre forandringer til fremgang
Forandringer kan ikke undgås. Og godt for det, ellers ville organisationen ikke udvikle sig. Men du vælger, hvordan de bliver håndteret.
Uanset om du står over for, midt i eller på bagkant af en forandring, så kan vi give en hånd med at få organisationen ud styrket ud på den anden side. Vi hjælper dig fx med…

Sparring
Få spørgsmål, erfaringer, forslag eller bare øjne udefra om hele eller dele af forandrings-processen.

En plan
(på et par timer)
Forbered eller tryktest forandrings-planen i detaljer og byg planen for hvorfor, hvad, hvem og hvordan.

Klæd ledergruppen på
En faciliteret workshop/oplæg om, hvad der skal til, roller undervejs og afstemt input til HR / projektleder.

Forløb om jeres forandring
Tilpasset forløb om forandringer, trivsel, interne dynamikker og en hånd undervejs, så I lykkes som formel eller uformel ledergruppe.
Bagefter kan du eller I gå ind i forandringer ved at kunne:
Skabe en forandringsproces, der både er effektiv og menneskelig
Håndtere usikkerhed og modstand, så folk føler sig hørt og taget alvorligt
Kommunikere klart og ærligt – også når der ikke er en perfekt plan

Teamets forandrings-entusiaster
Få besøg af vores forandrings-entusiaster Stine eller Pia, der selv har gennemført små, mellem og store organisatoriske forandringer – og hjulpet andre til at gøre det samme i årevis.
Du kan både få citater fra Bent Flyvbjerg, hints om adfærdsdesign og værktøjer med kaffepletter og æselører.
IDA
Kalvebod Brygge 31-33
1580 København V
